تا پیش از ورود خودرو در بورس، فروش خودروسازان با فواصل طولانی و با کندی همراه بود اما به محض آغاز فروش در بورس کالا این روند شتاب چشمگیری گرفته است و دلیل این امر را میتوان به موضوع قیمتگذاری دستوری و عدم تمایل شرکتها برای فروش با قیمت مصوب نسبت داد.
با توجه به سازوکار قیمتگذاری شناور در بورس کالا و فروش بالاتر از قیمت کارخانه، این اتفاق خودروسازان را برای عرضه پرشتاب محصول در بورس و استفاده از موقعیت بدست آمده ترغیب نموده است. این افزایش عرضه را میتوان به فال نیک گرفت و با ارفاق بالا از تاثیرات تقریبا مثبت بورس کالا دانست و در بلند مدت شاید بتواند تاحدودی قیمتها را کنترل کند. در عین حال یک سوال بزرگ نیز به وجود میآید که چرا پیش از این اتفاق یعنی فروش خودرو از طریق بورس، عرضه کارخانهای خودرو به صورت قطره چکانی، بسیار محدود و عمدتا به روش پیش فروش با قیمت غیرقطعی انجام میشد که منجر کمبود شدید خودرو در بازار و افزایش فضایی قیمت خودروهای داخلی گردید.
پس از ورود خودرو به بورس و قیمت گذاری به صورت آزاد و رقابتی، حال خودروسازان مشتاقانه و با رضایت کامل از حضور در بورس، محصولات خود را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار آزاد به فروش میرسانند. البته همچنان قیمت نهایی و تمام شده خرید خودرو از بورس کالا با توجه به محدودیت و پیچیدگیهای آن پایینتر از بازار آزاد است و مصرفکننده واقعی میتواند از این فرصت برای خرید خودرو، چندمیلیون پایینتر از قیمت بازار استفاده کند و راه جدیدی بجز شرکت در لاتاری یا قرعهکشی بیسرانجام خودرو را در پیش گیرد. البته خریدار همچنان تفاوت قیمتی بسیار بالا نسبت به قیمت کارخانهای خودرو را باید بپذیرد و این موضوع در وضعیت اقتصادی فعلی برای بسیاری از متقاضیان امکانپذیر نیست.
عرضه خودرو در بورس کالا برخلاف ادعای مسئولین مربوطه تاثیری بر کاهش قیمتهای بازار آزاد نگذاشته است و شاید دریچه جدیدی را به روی سازمان دلالان کشور باز نموده تا با در پیش گرفتن مسیر بورس کالا و خرید خودرو از آن، سودی هرچند اندک را نصیب خود کنند و در ادامه به طبع افزایش هزینههای خرید خودرو از بورس، قیمت عرضه خودرو در بازار را بالا ببرند.
یک از نکات منفی عرضه خودرو در بورس کالا، تفاوت بالای قیمت کارخانه و قیمت خرید از بورس است و این عدد به قدری بالاست که التهاب تازهای را به بازار آزاد خودرو تزریق میکند. اظهار نظر گاه و بیگاه مسئولین وزارت صمت و خبر عرضه انحصاری خودرو فقط در بورس کالا نیز مزید علت شد تا این التهاب بیشتر شود.
در سراسر جهان شما برای خرید خودرو صفر کیلومتر مانند تمام محصولات مصرفی دیگر با مراجعه به نمایندگی شرکتها میتوانید با طی کردن فرایند بسیار ساده و بیدردسر اقدام به خرید خودرو نمایید. این روش یک روند کاملا طبیعی و مرسوم است که برای خرید خودرو در تمام کشور در پیش گرفته میشود. روش خرید خودرو از نمایندگی و به روش معمول آن، موضوعی است که با حضور خودرو در بورس کالا کاملا تحت تاثیر قرار گرفته است و کار مصرفکننده را بیش از پیش پیچیده کرده است. در کنار روش عرضه خودرو در بورس کالا، روش خرید از نمایندگیها و به روش معمول و عادی نیز بایستی جایگاه خود را حفظ کند و مشتریانی که امکان حضور در بورس کالا برای آنها فراهم نیست یا علاقمند به خرید به این روش نیستند نیز باید بتوانند به سبک معمول خودرو خریداری کنند.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
اطلاعیه مدیران خودرو ویژه مشتریان سامانه یکپارچه
تاریخ باز شدن سامانه ثبت نام یکپارچه خودرو
افشای اطلاعات جدید در پرونده خودروهای مجلس
جک S5 جدید رونمایی شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات