در مورد کسانی که این کار را انجام میدهند باید بدانید که عامل اصلی این دستکاریها، باطری سازهایی هستند که البته بعضی از آنها با دریافت مبلغ اندکی اقدام به دستکاری کارکرد واقعی خودرو میکنند و مشتری که با 500 هزار تومان هزینه توانسته چند میلیون تومان سود کند، طبیعتا از این اقدام سرخوش بوده و راضی از این هزینه هم خواهد بود!
متاسفانه برای بعضی از این باطری سازها، این قبیل اقدامات، یک نوع منبع درآمد محسوب میشود که به طور مکرر انجام میدهند و بدون توجه به عواقب و ضررهایی که به دیگران میزنند، به راحتی اقدام به تبلیغ مینمایند. شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ میدهد ولی گزارشهای معتبر نشان میدهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده میشود.
جدا از مشکلی که از بابت گران فروشی خودرو برای خریدار رخ میدهد، او با احتساب کم کارکرد بودن خودرو وارد معامله میشود و به دلیل عدم توجه به بعضی از موارد و قطعات مصرفی خودرو دچار صدمات و ضررهایی میشود که عملا جبران ناپذیر است. به طور مثال تسمه تایم در خودروهای جدید از اهمیت فوقالعاده زیادی برخوردار است و در صورت عدم توجه به آن و گذشت زمان منجر به کج شدن سوپاپ خودرو میشود که با قیمتهای فعلی چیزی در حدود 1 تا 2 میلیون تومان هزینه روی دوش صاحب خودرو میگذارد! این اتفاق صرفا از روی کیلومتر خودرو مشخص میشود و راه دیگری برای تشخیص آن نیست!
راههای زیادی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که از جمله آن میتوان به چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. اشاره کرد. البته ناگفته نماند در خودروهای دارای ایسییو نیز بعضا دیده شده است که دستکاریهایی در آن صورت میگیرد که آب از آب تکان نمیخورد و عملا هیچ کس متوجه تغییرات آن نمیشود!
به معنای دیگر اینکه باید بگوییم متاسفانه بعضی از باطری سازهای متخلف به قدری در این امر حرفهای شدند که خودروهای کم کارکرد را به راحتی به چیزی در حد صفر میرسانند! طبیعتا منظور از این صحبت آن دسته از خودروهایی است که از نظر ظاهری پرکارکرد بودن آنها مشخص نیست.
یکی از بهترین روشهای تشخیص کارکرد واقعی خودرو ظاهر آن است که البته در خودروهای حوالی 3 تا 5 سال کارکرد این موضوع به شدت قابل تشخیص است. به طور مثال پدال گاز و ترمز و سائیدگی آنها به راحتی کار را برای شما آسان میکند چرا که در خودرویی با کارکرد 20 هزار کیلومتر عملا نباید ساییدگی چندانی روی پدالها باشد ولی اگر در همین خودرو ساییدگی پدالها زیاد بود، این به معنای دستکاری احتمالی کیلومتر خودرو است!
از دیگر موارد ظاهری میتوان به رادیاتور خودرو و رودری آن اشاره کرد که در صورت کارکرد بالا به راحتی قابل تشخیص هستند! نکته اساسی این است که اولا از خرید خودرو دلال جدا خودداری کنید! اگر هم قصد خرید داشتید باید بدانید که اگر او فردی حرفهای باشد قطعا این موارد را با هزینهای اندک تعویض کرده و شما دستتان به جایی بند نیست!
البته باید بدانید که دو مورد معمولا توسط هیچ دلالی تعویض نمیشود و یا بهتر است بگوییم که احتمال تعویض آنها چیزی نزدیک به صفر است:
در مورد رادیاتور خودرو نکته اصلی فاصله پرههای آن است که در اثر گذشت زمان و ورود هوا و حشرات و … به آن زیاد میشود و هر چقدر این فواصل بیشتر باشد طبیعتا با یک خودروی با کارکرد بالا روبرو هستید. همچنین رادیاتور خودرو معمولا هر 150 هزار کیلومتر تعویض میشود و اگر متوجه تعویض آن شدید یا صاحب خودروی با کارکرد کم از تعویض آن سخن گفت به دستکاری در کارکرد واقعی خودرو شک کنید!
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
فروش فوری وانت پراید (سایپا 151) آغاز شد
قیمت جدید خودرو مکث تیارا اعلام شد
قیمت 5 خودرو جدید سایپا اعلام شد (شهریور 1402)
افزایش قیمت خودرو قطعی است
قیمت جدید ساینا S اعلام شد (شهریور 1402)
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات