یکی از انتقادات، عدم آشکار بودن ساخت گیربکس دنا پلاس بود. با ما همراه باشید تا با واکنش این شرکت درباره جعبه دنده محصولش، آشنا شوید.
هر چند ادعاهایی مبنی بر ساخت گیربکس دنا پلاس مدل توربو اتوماتیک توسط کمپانیهای داخل کشور مطرح بود، اما طبق آخرین اخبار ساخت آن توسط کمپانی DAE انجام شده است.
کمپانی DAE یا Dong’an Automotive Engine یکی از بزرگترین کمپانیهای چینی است که در ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد و به جهت همکاری با میتسوبیشی بسیار معروف است.
برخلاف باور عموم که تمام قطعات کمپانیهای ژاپنی توسط خود آنها ساخته میشود، بخشی از تجهیزات و قطعات خودروهای ژاپنی توسط بقیه کمپانیها تامین میشود.
شرکت چینی Dong’an Automotive Engine هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از قطعات میتسوبیشی را میسازد. انواع مختلف پیشرانهها از جمله پیشرانه 1.3 لیتری، 1.5 لیتری و حتی 2.4 لیتری در کنار جعبه دندههای دستی و اتوماتیک میتسوبیشی، توسط این کمپانی چینی ساخته میشود.
حال شرکت ایران خودرو با همکاری DAE خودروهای دنا پلاس مدل توربو اتوماتیک را به بازار عرضه کرده است. جعبه دندهای که برای خودروهای سری دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک طراحی شده، از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که وزن حدودا 77 کیلوگرمی دارد.
ابعاد این جعبه دنده ۳۴۵*۵۱۱*۳۸۸ است و حداکثر گشتاور آن 280 نیوتن متر است. شایان ذکر است که طبق مشخصات مربوطه، گشتاور ورودی دنا پلاس قابلیت ارتقا تا 320 نیوتن متر را دارد.
جعبه دنده اتوماتیک AT سری F6A کمپانی DAE دارای قابلیت تیپ ترونیک با حالت اسپرت و برفی است. در بازار قیمت هر بسته چیزی در حدود 1500 تا 2000 دلار است.
همچنین جعبه دنده 6 سرعته این خودرو ایرانی شامل مشخصات زیر است:
• ضریب دنده ۱: ۴٫۰۴۴ • ضریب دنده ۲: ۲٫۳۷۱ • ضریب دنده ۳: ۱٫۵۵۶ • ضریب دنده ۴: ۱٫۱۵۹ • ضریب دنده ۵: ۰٫۸۵۲ • ضریب دنده ۶: ۰٫۶۷۲
در بررسی عملکرد فنی تجهیزات یک خودرو، موارد مختلفی مورد توجه قرار میگیرد. در بحث استهلاک جعبه دنده، باید به این نکته توجه کرد که استهلاک آن بستگی به مواردی از جمله تکنولوژی به کار رفته در آن و سازوکار سیستم کنترل حرارت گیربکس و همچنین وزن اتاق در کنار قدرت موتور بستگی دارد.
هر چند که فاکتورهای مربوط به استهلاک در این سری تا حدی قابل قبول بوده، اما این امکان وجود دارد که خودرو دچار مشکلاتی اعم از خنک سازی کافی، ضعف قطعات هیدرولیکی به کار رفته داشته باشد. این مشکلات ممکن است هزینهای بیش از 30 میلیون تومان برای خریدار در بر داشته باشد.
از آن جایی که کمپانیهای ساخت خودرو و تجهیزات خودرو در چین صاحب سبک نیستند و طی چند سال اخیر مطرح شدهاند، محصولات خود را بر اساس دیگر کمپانیها میسازند. جعبه دندههای ساخت کمپانی DAE بیشتر شبیه الگوهای ژاپنی، به خصوص محصولات تویوتا است.
طبق نظر کارشناسان داخلی، الگوی ساخت گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک شباهت زیادی به نسخههای تویوتا یاریس دارد.
این یعنی رانندگی و استفاده از دنده در این خودروی ایرانی، تجربهای جذاب مشابه با تویوتا یاریس به همراه دارد. البته در این میان باید این فاکتور را در نظر گرفت که جعبه دنده طراحی شده تنها شبیه به جعبه دنده تویوتا یاریس است و قطعا برخی از قابلیتهای آن را ندارد.
طبق نظر کارشناسان عمر مورد انتظار گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود 50 هزار کیلومتر است. در صورتی که عمر کمتری داشته باشد بیشتر نشاندهنده استفاده غیراصولی از آن است. حتی در صورت استفاده غیراصولی از این جعبه دنده انتظار میرود حداقل 30 هزار کیلومتر کار کند.
برای شرح این موضوع باید مقایسهای با خودروهای نسل قبل ایران خودرو انجام شود. تکنولوژی جعبه دنده خودروهای نسل قبل ایران خودرو شامل پژو 206، آ ال 4 است که به بیش از 30 سال پیش باز میگردد و در حال حاضر منسوخ شده است.
تکنولوژی جدیدتر یعنی 6 سرعته که در دنا پلاس به کار رفته مربوط به خودروهای 10 سال پیش است.
طراحی ظاهری دنده دنا پلاس توربو به نسبت هوشمندانه انجام شده است و شبیه به خودروهای جدید کمپانی های معروف است. البته تلاش شده الگوی کلی طراحی خودروهای ایران خودرو حفظ شود.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 11 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات