در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعهای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی به کار میرود. زمانیکه مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافهجریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، میشود.
در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد و باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر نامبرده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوزها است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان میتوانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید. درصورتیکه هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز پراید به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.
بهطورکلی اگر نوسانات در جریان برق را نتوان کنترل کرد و مخرب باشد (جریان ولتاژ نامناسب) سبب سوختن فیوز میشود. برخی از دلایل سوختن فیوز به شرح زیر است:
پیش از دانستن هر مطلبی در مورد جعبه فیوز پراید، بهتر است در مورد نحوه عملکرد آن بدانیم. فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند؛ همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوبشونده هستند.
این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که داخل یک محفظه نارسانا بههمراه جرقهگیر قرار داده میشوند. زمانیکه جریان بیش از حد مجاز افزایش یابد، این نوار فلزی ذوب میشود و در نتیجه مسیر جریان برق بسته خواهد شد.
همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، جعبهای است که تمامی فیوزها در آن نصب شدهاند و تمام تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد، صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل میکند. عکس جعبه فیوز پراید با تمام مشخصات در زیر آورده شدهاست.
جدول زیر راهنمای جعبه فیوز پراید را نشان میدهد که بر اساس تصویر فوق تکمیل شدهاست:
ردیف
حرف لاتین
نام تجهیزات حفاظتشده
مدارهايي كه تحت مراقبت قرار دارند
جریان نامی فیوز(آمپر)
1
A
CNG
سیستم گاز
10A
2
B
برف پاککن
برف پاکكن و شيشه شوی
15A
3
C
چراغ مهشکن
چراغهای مهشکن
20A
4
D
فن خنککننده
فن خنککننده موتور
40A
5
E
6
F
شیشه برقی
کلید شیشه برقی
30A
7
G
موتور
8
H
وسایل سنجش
گيجها و درجهها، لامپهای هشدار دهنده و چراغ راهنما
9
I
گرمکن عقب
گرمکن شیشه برقی
10
J
توقف
بوق و چراغهای استپ عقب
11
K
خطر
چراغهای هشدار خطر- ساعت و چراغ
12
L
اتاق
سيستم صوتي، لامپها- چراغهای داخل- چراغهای صندوق عقب
13
M
چراغ خطر
چراغهای راهنمای جلو، چراغ خطر- چراغ نمره- چراغهای كوچک جلو
14
N
فیوز EGI (مدل مجهز به سیستمانژکتوری بهبودیافته)
مدارهای مرتبط و ورودی به ECU (خودروهای انژكتوری)
15
O
فندک
فندک، ساعت، آنتن
16
P
قفل مرکزی
17
Q
کانکتور عیبیاب
–
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
دلایل روغن سوزی خودرو
بهترین زمان تعویض روغن موتور
دلیل گاز خوردن خودرو
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
نکات افزایش عمر لاستیک خودرو
علائم خرابی پمپ بنزین ماشین
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات