مزیت این نوع فروش خودرو، این بود که خریداران در مدت زمان اندکی در حدود یک هفته یا ۱۰ روز بدون بوروکراسی های اضافی می توانستند از خودروسازان به طور مستقیم خودرو تهیه کنند و هزینه آن را اقساطی بپردازند. منتها، عمدتاً سند خودرو تا اتمام دوره بازپرداخت اقساط نزد خودروساز یا شرکت لیزینگ باقی می ماند، اما طبق دستورالعمل بانک مرکزی، لیزینگ ها مجاز بودند در فرایند فروش اقساطی خود، نرخ سودی تا ۳ واحد درصد بالاتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (یعنی با فرض نرخ های کنونی تا ۲۱ درصد) را لحاظ کنند. همین موضوع موجب می شد تا هزینه تمام شده خودرو با لحاظ پرداخت بلندمدت، افزایش یابد. همچنین هزینه های اجباری نظیر بیمه بدنه نیز به هزینه های خریدار اضافه می شد. در هر حال، روش لیزینگ برای خریدارانی که نیاز سریع تر به خودرو داشتند و در عین حال، پول نقد کمتری در اختیار داشتند یا خریداران خودروهای گران تر، طرفداران خاص خود را داشت.با وخیم تر شدن اوضاع تولید خودرو، کار به جایی رسید که تا سال گذشته تنها روش فروش خودرو به قرعه کشی محدود شد که انتقادات زیادی را برانگیخت. یکی از شاخص ترین انتقادات در این زمینه محاسباتی بود که نشان می داد در فرایند قرعه کشی خودرو، رانتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به برندگان این فرایند تخصیص یافته است.
عبور از تنگنای فروش شانسی با این حال به نظر می رسد در ماه های گذشته، وضعیت خودروسازان تکانی خورده، به طوری که زمزمه ها برای حذف قرعه کشی خودرو قوت بیشتری گرفته است. آن طور که وزیر صمت وعده داده، این روش فروش خودرو قرار است تا پایان سال به کلی کنار گذاشته شود. به گزارش تسنیم، مدیر صنایع خودروی وزارت صمت در این باره گفت: سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف میکشیدند اما امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفتهاند. توکلی لاهیجانی خبر جدیدی در خصوص بازگشت لیزینگ به روش های فروش خودروسازان داده و گفته است: بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید، (خودروسازان) به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت به نحوی که سال آینده زمینههای فروش لیزینگی اکثر تولیدات دو خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.
در خودروسازی ها چه اتفاقی افتاده است؟ سوالی که هم اینک در خصوص وضعیت صنعت خودرو مطرح شده، این است که چه رویدادی موجب بهبود فعالیت خودروسازان با زیان انباشته ای تا بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۰ شده است؟ به عنوان مثال گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس از صنایع بورسی نشان می دهد که در صنعت خودرو و قطعات، در شش ماهه امسال، رشد فروش به حدود ۴۸ درصد و رشد تولید به حدود ۲۷ درصد رسیده است.
در این باره هر چند فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور در خصوص تحول صنعت خودرو در اسفند سال قبل را می توان جرقه اصلی این ماجرا دانست، اما در واقع در حوزه تامین مالی این صنعت، برخلاف سال های گذشته که بانک مرکزی ورود می کرد، تاکنون خبری منتشر نشده است. با این اوصاف به نظر می رسد راهکارهایی نظیر تامین مالی این صنعت به روش غیر تورمی اوراق گام، توسعه صادرات خودرو به عنوان مثال به ونزوئلا و ارمنستان و نیز حذف خودروهای بعضا پرطرفدار ارزان مانند پراید، سمند و پژو ۴۰۵ و تا این لحظه جایگزین نکردن خودرویی با این قیمت ها برای آنان، می تواند در کاهش وخامت مالی خودروسازان موثر بوده باشد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
فروش فوری وانت پراید (سایپا 151) آغاز شد
قیمت جدید خودرو مکث تیارا اعلام شد
قیمت 5 خودرو جدید سایپا اعلام شد (شهریور 1402)
افزایش قیمت خودرو قطعی است
قیمت جدید ساینا S اعلام شد (شهریور 1402)
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات