وی ادامه داد: دنا پلاس ۵۱۰ میلیون تومانی ۲ هفته پیش، در این هفته ۵۳۵ میلیون تومان فروخته شد؛ همچنین نرخ ۲۰۶ تیپ ۲ از ۳۰۰ میلیون تومان تغییر و ۳۱۳ میلیون تومان شد. تغییر نرخ در خودروهای خارجی نیز ملموس است و نرخ این خودروها افزایش حدود ۵ تا ۱۰ درصدی را تجربه کرد؛ به عنوان مثال تویوتا مدل ۲۰۱۵ که ۲۵ روز پیش ۲ میلیارد ۱۵۰ هزار تومان بفروش میرسد نرخ آن در این هفته افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بفروش رسید.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران تبریز در پاسخ به این پرسش که با آغاز این هفته سایپا فروش لیزینگی خودرو شاهین را آغاز کرد آیا این شیوه فروش تاثیری در بازار نمیگذارد؟ گفت: فروش شاهین در بازار بهسختی انجام میشود؛ سایپا فروش خودرو به صورت قرعه کشی را تمام کرده است و به نظر میرسد این خودروساز باهدف از بین بردن فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد اقدام به این کار کرده است.
مددیان ادامه داد: عرضه خودرو در بورس نیز باهدف افزایش قیمت پایه انجام شد؛ به عنوان مثال بعد از عرضه هایما در بورس نرخ آن از ۶۰۰ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان در بازار رسید.
به گفته وی؛ فروش به شکل قرعهکشی نمیتواند نیاز بازار را تامین کند و این شیوه فروش مناسب بازار در دهه ۶۰ بود. اگر خودروسازان نیاز بازار را تامین نکنند افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت؛ عرضه متناسب با نیاز قیمتها را ثابت میکند.
این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که معاون صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد که سیاست فروش لیزینگی در خودروهای ایران خودرو نیز دنبال خواهد شد آیا از دید شما این مهم عملیاتی خواهد شد؟ گفت: وعدههای این چنینی از سوی مسئولان صمت بارها رسانهای شده است اما کمتر شاهد اجرای آن هستیم؛ مسئولان صمت ابتدا اعلام کردند که از ابتدای خرداد خودرو وارد کشور خواهد شد اما این تاریخ از خرداد به شهریور تغییر کرد و تا کنون هم واردات خودرو انجام نشده است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه آییننامه واردات خودرو دارای اشکال است، اظهار کرد: سخن از واردات خودرو بازار را متلاطم کرد اگر مسئولان نمیتوانند در این زمینه کاری انجام بدهند با طرح دیدگاههای غیرکارشناسی تعادل بازار را برهم نزنند. خبر واردات خودرو ۲ ماه بازار را آرام کرد اما بعد ازاینکه واردات انجام نشد قیمتها بالا رفت.
مددیان طرح خبرهای مبنی بر صادرات خودرو به ارمنستان را بازارگرمی مسئولان دانست و افزود: خودروسازان توان تامین نیاز بازار داخلی را ندارد یک ضرب المثلی در بین ایرانیان رایج است که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. شرایطی که بازار خودرو حاکم است این ذهنیت را ایجاد کرده که این صنعت به بیراه رفته است.
وی با اشاره به بالا رفتن حجم خرید و فروش خودرو بعد از افزایش نرخ، گفت: قواعد حاکم بر بازار ایران معکوس است و وقتی قیمتها بالا میرود به جای کاهش شاهد افزایش تقاضا هستیم.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
اطلاعیه مدیران خودرو ویژه مشتریان سامانه یکپارچه
تاریخ باز شدن سامانه ثبت نام یکپارچه خودرو
افشای اطلاعات جدید در پرونده خودروهای مجلس
جک S5 جدید رونمایی شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات