دنا پلاس بهعنوان نسخه فیسلیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال 1395 معرفی و به بازار عرضه شد. نسخه توربو دندهای این خودرو هم از سال 1397 به بازار آمد که علاوه بر پیشرانه توربو، با تفاوتهای ظاهری و داخلی مثل استفاده از رینگ 16 اینچی 5 پیچ، لیور دنده جدید، موکت کف با نشان Turbo و فرمان چرمی با دوخت قرمز از برادر تنفس طبیعی خود متمایز میشد. بالأخره در سال 1399 هم نوبت به عرضه دنا پلاس توربو اتوماتیک رسید تا خانواده این سدان ملی ایران خودرو کاملتر از همیشه شود. دنا پلاس اتوماتیک بهجز نشان 6AT روی گلگیر جلو سمت راننده، هیچ تفاوت ظاهری با نسخه توربو دندهای ندارد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF7 توربو (با کد EF7 TC) بهره میگیرد. این پیشرانه 1.7 لیتری قادر است حداکثر قدرت 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتنمتر را تولید و روانه محور جلو این خودرو کند. گیربکس دنا پلاس توربو اتومات هم یک نسخه 6 سرعته اتوماتیک با فناوری هیوندای پاورتِک (HPT) کُره جنوبی است که البته در شرکت چینی DAE ساخته میشود. مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک در سیکل ترکیبی برابر با 8.1 لیتر در صد کیلومتر است. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت این اسب تیزپای ایران خودرو هم بهترتیب برابر با 10.5 ثانیه و 205 کیلومتر در ساعت است.
مدل خودرو
دنا پلاس توربو اتوماتیک
پیشرانه
چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)
1645
حداکثر قدرت
150 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور
215 نیوتنمتر در 2200 – 4800 دور
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالتهای اسپرت و برفی
مصرف سوخت (ترکیبی)
8.12 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)
10.5
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)
205
حجم مخزن سوخت (L)
60
حجم صندوق بار (L)
500
ابعاد لاستیکها
205/50R16
سیستم تعلیق جلو
مک فرسون
سیستم تعلیق عقب
فنر پیچشی
وزن خالص (کیلوگرم)
1400
طول×عرض×ارتفاع (mm)
4559 × 1933 × 1460
فاصله بین دو محور (mm)
2671
خوشبختانه دنا پلاس توربو هم در نسخه دندهای و هم اتوماتیک، از تیغ حذف آپشن ایران خودرو جان سالم بهدر برده و تنها در یک تیپ فولآپشن عرضه شده است. از جمله مهمترین موارد در لیست آپشن های دنا پلاس توربو اتومات میتوانیم به این موارد اشاره کنیم: کروز کنترل، سانروف، مالتیمدیا با مانیتور لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، دیلایت، مهشکن جلو و عقب، چراغ خوشامدگویی، چراغ بدرقه، ترمز ABS+EBD، چهار ایربگ و… تنها تفاوت آپشنی این نسخه نسبت به دنا پلاس توربو دندهای هم در بهرهمندی از فرمان برقی خلاصه میشود.
بعد از بررسی کلی دنا پلاس توربو اتوماتیک وقت آن رسیده است که به مزایا این سدان ملی بپردازیم.
هرچند دنا پلاس اتوماتیک از نظر رعایت تناسب در طراحی، نمره خیلی بالایی نمیگیرد اما مواردی مثل خطوط برجسته بدنه، شیشههای جانبی کوچک، استفاده منطقی از کروم و گرافیک جذاب چراغها باعث شده است تا طراحی این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی و با توجه به قیمت دناپلاس تیپ توربو اتومات در بازار، بهروزتر و عامهپسندتر باشد. کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که با نیمنگاهی به کابین نسل ششم هیوندای سوناتا (سوناتا YF) طراحی شده است، نمایی جذاب و تاحدودی لوکس دارد.
وقتی خودرویی پسوند توربو را یدک میکشد، ناخودآگاه سطح توقعها نسبت به عملکرد فنی خود را بالا میبرد. خوشبختانه دنا پلاس توربو اتوماتیک هم این سطح توقع را بهخوبی پاسخ میدهد و هرچند نمیتوانیم آن را خودرویی تندوتیز و اسپرت محسوب کنیم اما در مقام یک سدان خانوادگی، عملکرد فنی خوبی دارد و در سبقتگیریها و سربالاییهای معمول دست راننده خود را در پوست گردو نمیگذارد.
ناگفته نماند که گیربکس دنا پلاس توربو اتومات هم عملکرد بسیار خوب و بدون تقهای دارد و با هماهنگی مناسب خود با پیشرانه، به شتابگیری خوب این خودرو کمک میکند.
یکی دیگر از مزایا دنا پلاس توربو اتوماتیک لیست امکانات قابلقبول این خودرو است که با وجود مواردی مثل سانروف، صندلیهای برقی، مانیتور، دیلایت و کروز کنترل، خریداران آپشنپسند را راضی نگه میدارد.
بهعنوان آخرین مورد در لیست مزایا دنا پلاس توربو اتوماتیک بایستی به استهلاک منطقی این خودرو اشاره کنیم. دنا پلاس توربو بهلطف بهبود سیستم خنککاری هوای توربوشارژر، مشکلات فنی سورن توربو را ندارد و استهلاک قابلقبولی را نشان میدهد. در ضمن دنا پلاس اتوماتیک نسبت به بسیاری از خودروهای چینی توربو، با شرایط آب و هوا و بنزین ایران سازگارتر است. البته با همه این اوصاف، بهتر است تا حد امکان مواردی مثل استفاده از بنزین سوپر، انجام بهموقع سرویسهای دورهای و عدم خاموشکردن بلافاصله پیشرانه بعد از رانندگیهای پرفشار از سوی مالک رعایت شود.
پس از بررسی مزایا دنا پلاس توربو اتوماتیک نوبت به آن رسیده است که با معایب و نقاط ضعف این خودرو هم آشنا شویم.
پلت فرم دنا پلاس اتوماتیک با خودروهایی مثل سمند و پژو پارس یکسان است اما نحوه طراحی داشبورد، رودریها و اضافهشدن سانروف به سقف باعث شده است تا فضای پا و سر در این خودرو نسبت به بسیاری از سدانهای همرده، کوچکتر شود و برخی افراد قدبلند نتوانند چندان راحت در کابین دنا پلاس اتوماتیک بنشینند. این موضوع برای یک سدان متوسط که با هدف استفادههای خانوادگی تولید شده است، یک نقطه ضعف محسوب میشود.
هرچند وجود صندلیهای برقی در لیست آپشن های دنا پلاس توربو اتومات یک نکته جذاب محسوب میشود اما نحوه تنظیم این صندلیهای برقی تاحدودی عجیب است. تنظیم این صندلیها در زمان بستهبودن سوئیچ امکانپذیر نیست که میتواند برای مواقعی که دو راننده بهصورت متناوب از خودرو استفاده میکنند، مشکلساز باشد. نکته دیگر فاصله اندک دکمههای تنظیم صندلی تا درب خودرو است که استفاده از این دکمهها را در مواقع بستهبودن درب خیلی سخت میکند.
خیلی خوب است که دنا پلاس توربو اتوماتیک با ترمزهای دیسکی محور عقب و 4 ایربگ تولید میشود اما بهتر بود که شرکت ایران خودرو از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) هم برای خودرویی با این قیمت استفاده میکرد. چراکه گشتاور نسبتاً بالای پیشرانه و ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث میشود گاهی قسمت عقبی خودرو در پیچهای تند تمایل به انحراف داشته باشد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
فروش فوری وانت پراید (سایپا 151) آغاز شد
قیمت جدید خودرو مکث تیارا اعلام شد
قیمت 5 خودرو جدید سایپا اعلام شد (شهریور 1402)
افزایش قیمت خودرو قطعی است
قیمت جدید ساینا S اعلام شد (شهریور 1402)
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات