این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقیهای گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دندهی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL ۴ که از سادهترین گیربکسهای اتوماتیک به شمار میرود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دندههای به روزتر در خودروهای جدید چندین برابر خواهد بود.
شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ میگویند. این عمل در خودروهای دندهای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر میشود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودروهای گیربکس اتوماتیک را مشابه خودروهای دندهای میدانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا میبرند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار میدهند. در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکسهای اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینههای میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل گیربکسهای اتوماتیک برای خودروهای شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی میشوند و مناسب برای شتاب گیریهای ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودروهای اسپرت که از جعبه دندهی اتوماتیک استفاده میکنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره میبرند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیریهای ناگهانی به راننده خواهند داد.
در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابانهای کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربک فشار وارد میکند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی (تیپ ترونیک) یا مودهای پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمزهایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف میکنید، گیربکس در دنده ۱ میماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریانهای گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوبارهی آن در حالت D، مجموعهی کلاچ ها، سوپاپها و شیرهای برقی را درگیر میکند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.
در گذشته و به خصوص در فصلهای سرد و زمستانی، در هنگام روشن کردن خودرو چند دقیقهای خودرو را به صورت ساکن روشن نگه میداشتند تا موتور گرم شود. توصیه متخصصین به حرکت آرام و با سرعت کم در فصلهای سرد است تا موتور خودرو به شیوه صحیحی گرم شود.
در انواع ماشینهای اتوماتیک نظیر هایما اس ۷ فول آپشن، خودروهای جک اتوماتیک و به طور کلی تمام ماشینهای اتوماتیک نیز توصیه به گرم شدن موتور با شیوه صحیح است. زمانی که موتور هنوز به اندازه کافی گرم نشده است و به خصوص در فصلهای سرد سال نیروی زیادی به موتور وارد میکنید، در بازهای نه چندان طولانی هزینههایی بسیار زیاد به خود تحمیل میکنید. علاوه بر هزینههایی که ایجاد میکند، وقتی که برای تعمیر خودرو پیش مکانیک بروید ممکن است اشتباهات مکانیکها نیز که در برخی موارد و بر سر بعضی مسائل مثل درگیری فکری و شلوغی کارگاه و ... نصیب شما هم شوند.
یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقشهای روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید. همانطور که میدانید روغن موتور هم در انواع خودروها بسیار مهم است و روغن گیربکس یا واسکازین نیز به همان اندازه بسیار مهم است.
از آنجایی که پدال کلاچ در خودروی اتوماتیک وجود ندارد، برخی از رانندگان، از یک پای خود برای فشردن پدال گاز و از دیگری برای فشردن پدال ترمز استفاده میکنند. باید بگوییم که این عمل اشتباه است و میبایست تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده نمایید. در غیر این صورت، به گیربکس اتوماتیک آسیبهای احتمالی جدی وارد خواهید کرد و همچنین احتمال بروز حوادثهای رانندگی را بالا میبرید.
شاید دوست داشته باشید که صدای گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما ما به شما پیشنهاد میکنیم برای سرگرم کردن خودتان، به فکر کار دیگری باشید. چرا که درجا گاز دادن در خودروهای اتوماتیک اشتباهیست که توانش تعمیر گیربکس خودرو خواهد بود. هنگامی که خودرو در دنده D قرار نگرفته و پدال گاز را فشار میدهید، سبب افزایش ناگهانی اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور میشوید. این شوک بزرگ سبب آسیب رسیدن به گیربکس خودروی اتوماتیک شما خواهد شد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
دلایل روغن سوزی خودرو
بهترین زمان تعویض روغن موتور
دلیل گاز خوردن خودرو
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
نکات افزایش عمر لاستیک خودرو
علائم خرابی پمپ بنزین ماشین
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات