نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ برگزار شد، اما با نگاهی کلی به آن متوجه می شویم که شرکت کننده های حاضر در آن مانند سال های قبل دست پر نیامده بودند و دستاوردهای جدید و بهروزی در این زمینه معرفی نشده بود.
در این میان، مگا موتور نیز در نمایشگاه شرکت کرده بود که در غرفه آن ها دو موتور M15GSI و ME16 بیش تر به چشم می خورد. موتور ME16 را که می توان نسخه سایپایی موتور تیوفایو پلاس دانست، اما موتور M15GSI دارای تفاوت هایی با M15 است که در ادامه قرار است به طور کامل بررسی شود.
طبق گفته های یکی از مهندسان مگا موتور قرار است تولید موتور M15 به طور کامل متوقف شود و موتور M15GSI جای آن را در محصولات سایپا بگیرد. از این رو، همان طور که پیش تر گفته شد علاوه بر مشخص شدن پیشرانه سهند و اطلس، پیشرانه دیگر محصولات اقتصادی سایپا نیز مشخص شده است.
موتور M15GSI را می توان ارتقایافته نسخه تنفس طبیعی M15 دانست که در بخش های کلیدی آن تغییراتی صورت گرفته است تا بهینه شود. از تغییرات صورت گرفته برای این موتور می توان به اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT، اضافه شدن هدرز (Headers)، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد. البته باید گفته شود که تغییر در سیستم جرقه زنی و تزریق سوخت به معنای تغییر کلی مکانیزم آن ها نیست، بلکه در این دو بخش تنها برنامه ریزی و همچنین زمان بندی است که دستخوش تغییر شده است.
با تغییرات به وجودآمده در موتور M15GSI اما میزان توان و گشتاور آن تغییر چندانی نکرده است. این موتور با تغییراتی که در آن به وجود آمده است می تواند ۸۹ اسب بخار توان و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با M15 تنها ۲ اسب بخار توان و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تری تولید می کند.
در میان تغییرات صورت گرفته می توان گفت اثر اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها و همچنین به کارگیری هدرز می تواند نسبت به دیگر تغییرات تأثیرگذارتر باشد، زیرا با تغییر در این دو بخش، هم آوانس و ریتارد موتور حین عملکرد آن انجام می شود و هم این که گازهای حاصل از احتراق راحت تر خارج می شوند و به دنبال این قضیه پدیده روبش (scavenging) نیز با شدت بیش تری رخ می دهد.
اما در کنار این دو مزیت، مزیت دیگری نیز وجود دارد که می توان آن را مهم ترین ویژگی موتور M15GSI تلقی کرد. مهم ترین تغییر به وجودآمده در موتور M15GSI این است که نمودار گشتاور تولیدی آن به سمت دورهای پایین تر آمده است و موتور می تواند در دورهای پایین تری به بیش ترین گشتاورهای تولیدی خود دست یابد. به بیانی دیگر، نمودار گشتاور موتور M15GSI در دورهای پایین تر از موتور قبلی بیش تر است.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
اطلاعیه مدیران خودرو ویژه مشتریان سامانه یکپارچه
تاریخ باز شدن سامانه ثبت نام یکپارچه خودرو
افشای اطلاعات جدید در پرونده خودروهای مجلس
جک S5 جدید رونمایی شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات