قصد داریم در مورد وسایل پنچرگیری ماشین که باید در صندوق عقب ماشین داشته باشید و روش تعویض لاستیک پنچر با کمک این ابزار با شما صحبت کنیم. اگر شما نیز میخواهید با ابزار و وسایل پنچرگیری ماشین و روش تعویض لاستیک پنچر آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
هر راننده دوراندیشی باید پیش از شروع حرکت ماشین، ابتدا بررسی کند که خودرو سالم باشد و همچنین از بههمراهداشتن ابزار پنچرگیری ماشین و دیگه وسایل مورد نیاز خاطرجمع شود. این لوازم عبارتاند از:
۱. جک
۲. لاستیک زاپاس
۳. آچارچرخ
بههمراهداشتن این لوازم ضروری است. هنگامی که در حال رانندگی بودید و احساس کردید خودرو سنگین شده است، اولین حدس این است که احتمالاً یکی از لاستیکها پنچر شده و شما باید به فکر تعویض آن باشید. در مرحله بعد ما ضمن بررسی گامبهگام مراحل تعویض لاستیک پنچر، درباره کاربردهای هر کدام از این ابزار مهم صحبت میکنیم.
هنگام خرید خودرو ، دقت کنید که خودروی شما ابزار پنچرگیری ماشین داشته باشد.
مراحل تعویض لاستیک پنچر عبارتاند از:
۱. خودرو را در محل مناسب و امنی پارک کنید
۲. کشیدن ترمز دستی را فراموش نکنید
۳. از ثابتبودن چرخ خودرو مطمئن شوید
۴. ابزار پنچرگیری را مهیا کنید
۵. قراردادن جک زیر خودرو و بالابردن چرخ
۶. پیچهای چرخ را باز کنید
۷. لاستیک پنچر شده را بیرون بکشید
۸. لاستیک زاپاس را قرار دهید
۹. پیچهای چرخ را ببندید
۱۰. جک را جدا کنید
در ادامه این مقاله ۱۰ مرحله تعویض لاستیک پنچر را به ترتیب شرح خواهیم داد.
اگر در بزرگراه هستید و با سرعت بالا حرکت میکنید، بهتر است آرامآرام سرعت خودرو را کم کنید و در اولین جای پارک باز و دور از جاده خودرو را پارک کنید. پس از ایستادن، یک چراغ چشمکزن و نشاندهنده خطر را پشت خودرو قرار دهید تا خودروهایی که در بزرگراه هستند بتوانند آن را ببینند.
اگر خودروی شما دندهای است، بهتر است خودرو را روی دنده یک یا دنده عقب گذاشته و ترمز دستی را بکشید. اما اگر صاحب یک خودروی اتومات هستید، دنده را روی حالت پارک یا P قرار دهید. سپس همه سرنشینان را از خودرو خارج کنید تا سبکتر شده و کار شما برای تعویض چرخ راحت شود.
برای این که مطمئن شوید چرخ خودرو ثابت است و از روی جک یا آجر تکان نمیخورد، یک سنگ را پشت یا جلوی تایر عقب خودرو قرار دهید. گرچه تأکید بر این است که در مسیرهای شیبدار این کار را انجام دهید، اما در سطوح صاف نیز برای راحت شدن کار و اجتناب از خطر تکان خوردن خودرو، بهتر است جلو یا پشت چرخ عقب سنگ بگذارید.
در این مرحله سراغ لاستیک زاپاس و جک بروید و آنها را جلوی دست بگذارید. سپس آچارچرخ را نیز پیدا کنید. در بسیاری از خودروها لاستیک زاپاس و جک در صندوق عقب قرار دارند، بااینحال در برخی دیگر از خودروها، لاستیک، پشت در عقب یا در پنجم خودرو گذاشته شده است. لازم است خاطرنشان کنیم که در برخی از خودروهای جدید لاستیک زاپاس کوچکتر از سایز چرخهای اصلی است؛ بنابراین هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید و پیش از نصب آن، بروشور خودرو را مطالعه کنید.
حالا نوبت قراردادن جک در زیر خودرو است. باید جک را زیر نوار آهنی لبه خودرو و در نزدیک چرخی که میخواهید تعویض کنید، قرار دهید. درصورتیکه نتوانستید مکان مناسب برای قراردادن جک را پیدا کنید، بهتر است بروشور خودرو را مطالعه کنید. کار پیداکردن مکان قراردادن جک در خودروهای مدرن راحت است، چرا که برای جک یک قسمت خاص تعبیه شده است. پس از این که جک را بهدرستی قرار دادید، اهرم جک را بچرخانید و تا زمان بالارفتن چرخ بهاندازهای که بتوان آن را باز کرد و بیرون کشید، کارتان را ادامه دهید. اگر اهرم گرداننده جک نداشتید، میتوانید یک پیچگوشتی در سوراخ آن فرو کنید و جک را با پیچگوشتی بچرخانید.
درصورتیکه رینگهای خودروی شما فلزی هستند و از یک قالپاق پلاستیکی برای پوشاندن آنها استفاده شده است، قالپاق را بیرون بکشید. حال آچارچرخ را روی پیچها قرار دهید و در جهت خلاف حرکت عقربههای ساعت بچرخانید. ممکن است ابتدا پیچها خیلی سفت باشند، پس با فشار پا آنها را اندکی شل کنید و در ادامه با دست به باز کردن پیچ ادامه دهید. ابتدا تمام پیچها را شل کنید، تا جایی که بتوانید با دست، آنها را بچرخانید. برای بالانس ماندن چرخها آنها را بهصورت ضربدری باز کنید.
حالا اندکی جک را بالاتر ببرید تا چرخها از زمین فاصله بگیرند. از ثبات جک و عدم تکان خوردن آن خاطرجمع شوید. آرام پیچها را در بیاورید و با دودست لاستیک را بیرون بکشید و روی زمین بخوابانید. مواظب باشید لاستیک نچرخد و با جایی برخورد نکند.
حال با دودست لاستیک زاپاس را جا بزنید. مواظب باشید لاستیک دقیقاً در جای معین قرار گرفته باشد و جای پیچها از درون رینگ لاستیک مشخص باشند.
مانند زمان باز کردن چرخها، هنگام بستن آنها نیز پیچها را بهصورت ضربدری ببندید تا تعادل چرخ حفظ شود. سپس آنها را تا حدی محکم کنید که چرخ جدا نشود و از تعادل آنها خاطرجمع شوید؛ پس از پایین آمدن جک، پیچها را کاملاً سفت کنید. سپس قالپاق را سر جای خودش بگذارید. برای این کار کافی است آن را با قابش تنظیم کنید و با دست ضربه بزنید تا بهدرستی تعبیه شود.
جک را جدا کرده و آن را جمع کنید تا به حالت اولیه خودش برسد. سپس لاستیک زاپاس را در صندوق قرار دهید و آچارچرخ و جک را در کنار آن بگذارید. فراموش نکنید بهمحض رسیدن به یک آپاراتی، پنچری چرخ را بگیرید و باد هر ۵ تا چرخ را تنظیم کنید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
دلایل روغن سوزی خودرو
بهترین زمان تعویض روغن موتور
دلیل گاز خوردن خودرو
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
نکات افزایش عمر لاستیک خودرو
علائم خرابی پمپ بنزین ماشین
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات