در فرایند تنظیم یا رگلاژ کلاچ خودرو، مهمترین چیز سیم و مهرههای آن است و اگر بتوانید تبحر کافی در این زمینه را به دست بیاورید، مراحل انجام آن چندان طولانی نخواهد بود. خودروهایی که تهیه میشوند دارای راهنمای تنظیم کلاچ هستند.
مراحل انجام تنظیم کلاچ به شرح زیر است:
۱. بهتر است قبل از شروع هر کاری سیم کلاچ را در محل اتصالش پیدا کنید. سیم کلاچ از طریق یک پیچ به پدال بالای جعبهدنده وصل شده و باید بتوانید آن را در این مکان پیدا کنید. بااینحال اگر دچار مشکل شدید و نتوانستید محل سیم کلاچ را پیدا کنید، بهتر است سراغ دفترچه راهنمای خودرو بروید و در آن جا مراحل کار را بیاموزید.
۲. سپس سراغ مهره کلاچ بروید و آن را در جهت چرخش عقربههای ساعت بچرخانید تا بتوانید محل قرارگرفتن پدال کلاچ را تنظیم کنید. با چرخاندن این پیچ محل قرارگیری کلاچ را تنظیم کنید و در نقطهای که فکر میکنید کاملاً راحت هستید، آن را محکم کنید. در واقع این مهمترین کاری است که برای رگلاژ کلاچ انجام دهید و بهتر است نهایت دقت را در مورد آن به خرج دهید.
۳. لازم است خاطرنشان کنیم که چرخش مهره به در جهت حرکت عقربههای ساعت، پدال کلاچ را از حالت وسط بالاتر میبرد. از طرف مقابل، چرخاندن کلاچ در خلاف جهت حرکت عقربههای ساعت، پدال کلاچ را پایینتر از حد وسط قرار میدهد و باعث مشکلات فنی خودرو میشود. باید اشاره کنیم که قراردادن کلاچ در بالاتر از حد وسط اصلاً توصیه نمیشود، چرا که این کار در بلندمدت میتواند آسیبهای جدی به دیسک و صفحه وارد کند و دوام آن را بهشدت کاهش دهد.
۴. بههرحال باید مهره کلاچ را در نقطهای قرار دهید که نه زیاد بالاتر و نه زیاد پایینتر از حد وسط باشد. در واقع باید کلاچ نه زیاد شل و نه زیاد سفت باشد و در حالت استاندارد قرار بگیرد. به طور معمول پیداکردن یک نقطه استاندارد برای تنظیم کلاچ خودرو، کار سختی است و درصورتیکه تبحر کفی ندارید باید از یک مکانیک حرفهای کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع وقتی افراد ناوارد قصد تنظیم کلاچ را دارند، مجبور میشوند بارهاوبارها محل آن را تنظیم کنند و بهاینترتیب وقت و انرژی زیادی از آنها گرفته میشود.
حال به سراغ تنظیم کلاچ پراید میرویم؛ برای این کار توصیه میکنیم که نگاهی به بروشور خودرو بیندازید و آن را مطالعه کنید یا این که از یک مکانیک حرفهای مشورت بگیرید. تنظیم کلاچ پراید نیز مانند روشی است که در مبحث قبل برای اکثر خودروهای دندهای شرح دادیم.
بیشتر خودروهای دستی، روی پوسته جعبهدنده شش عدد کلاچ داشته و سیم کلاچ به آنها وصل شده است. مانند قسمت قبل، در این نقطه باید مهره کلاچ را پیدا کرده و ارتفاع آن را تنظیم کنید. برای این کار باید داخل موتور خودرو را مشاهده کرده، سیم کلاچ را پیدا کنید و با کمک مهرههای ذکر شده، ارتفاع پدال کلاچ را با تنظیم طول کابل کلاچ تعیین کنید.
هرچقدر مهره کلاچ یا پیچ تنظیم کلاچ پراید سفتتر باشد، پدال کلاچ بالاتر است و از طرف دیگر هرچقدر پیچ کلاچ شلتر باشد، پدال کلاچ پایینتر خواهد بود. بالا بودن پدال کلاچ تعویض دنده را دیرتر به انجام میرساند و هرچقدر که کلاچ پایینتر باشد، دنده زودتر درگیر میشود. بهتر است که کلاچ را بهدرستی تنظیم کنید که ارتفاع آن نه زیاد بالاتر و نه زیاد پایینتر از حد وسط باشد.
تنظیم یا رگلاژ کلاچ برقی با تنظیم کلاچهای مکانیکی تفاوت زیادی دارد و انجام آن کار بهمراتب سختتری است که توانایی و تبحر بیشتری میطلبد. بااینحال اگر اصرار به انجام آن در منزل دارید بهتر است به آنچه که در ادامه متن میآید توجه کنید. در ابتدا بهخاطر داشته باشید که کلاچ خودرو یکی از لوازم مصرفی خودروی است و در لیست لوازم مصرفی خودرو جای دارد. برای شروع کار خودرو را روی یک سطح صاف و بدون شیب قرار دهید و آن را در دنده خلاص بگذارید. سپس به خودرو دنده یک بدهید و پا را از روی پدال ترمز بردارید. در ادامه با کمک دکمههای بالا (Up) و پایین (Down)، سر دنده خودرو را بهدرستی تنظیم کنید. برای مثال اگر خودرو سریع حرکت میکند، کلید پایین را بگیرید تا سر دنده به حالت مناسبش برسد و حرکت خودرو آهسته تر شود.
البته برای نرمتر شدن کلاچ میتوان از دکمه بالا نیز استفاده کرد، اما این در حالی انجام میشود که در فاصله بین دو دنده، گاز هرز یا اضافی احساس کنیم. اگر احساس کردید در فاصله دو دنده خودرو کله میزند، مجدد از دکمه پایین استفاده کنید تا دنده نرم شود. تنظیم مهره و طول کابل کلاچ نیز مانند حالت دستی است و تفاوت چندانی با قسمت قبل ندارد.
ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که تعویض روغن واسکازین، در کنار رگلاژ و تنظیم کلاچ از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به آن سهلانگار باشید. همچنین گاهی اوقات ممکن است علاوه بر رگلاژ کلاچ و تعویض روغن واسکازین، بازهم مشکل تعویض دنده داشته باشید. در این صورت احتمال زیاد دیسک و صفحه شما تمام شده است و باید آن را تعویض کنید.
حفظ سلامت گیربکس در خودروهای دندهای از اهمیت بالایی برخوردار است تا حدی کمتوجهی به آن میتواند خسارت زیادی به بار آورد. ما در این مقاله از مجله مزایده کار تلاش کردیم راهنمای مناسب و کاملی برای تنظیم کلاچ پراید در اختیار شما بگذاریم، بااینحال توصیه میکنیم درصورتیکه تبحر کافی ندارید، برای این کار حتماً به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
دلایل روغن سوزی خودرو
بهترین زمان تعویض روغن موتور
دلیل گاز خوردن خودرو
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
نکات افزایش عمر لاستیک خودرو
علائم خرابی پمپ بنزین ماشین
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات