نخستین بار، پاییز ۱۴۰۱ بود که گروه صنعتی ایران خودرو فروش وانت آریسان ۲ را با قیمت ۲۸۵ میلیون تومان آغاز کرد. با اجباری شدن آپشن دی لایت و پوزیشن لایت، حال شرکت ایران خودرو آریسان ۲ با دی لایت را روانه بازار کرده است که فرصتی دست داد تا با این نسخه دیدار داشته باشیم.
آذر ماه سال گذشته بود که ایران خودرو نخستین تست و بررسی آریسان ۲ را با حمل ۶۵۰ کیلوگرم بار بدون احتساب وزن دو سرنشین در مجموعه آبشار تهران برگزار کرد تا اثبات کند که شاسی و زیربندی آریسان جدید ارتقا یافته است و از طرفی، پیشرانه XU7 پلاس نصب شده روی آریسان هم توان بالاتری را نسبت به قبل ارائه می کند. می توان گفت هدف ایران خودرو از ارائه این پیکاپ، به دست آوردن مجدد سهم از دست رفته خود در بازار پیکاپ های سبک و بازپسگیری بازار از سایپا ۱۵۱ و از طرفی بازسازی چهره خدشه دار شده ی آریسان نزد مشتریان بود.
آریسان مورد تست و بررسی ما در این مطلب از گونه جدید این خودرو با کد کلاس ۱۶۹۰۳ بود. این خودرو پس از اجباری شدن آپشن دی لایت و پوزیشن لایت توسط سازمان استاندارد از سوی ایران خودرو روانه بازار شده است. دی لایت های آریسان جدید به صورت دایره ای شکل و به جای مه شکن های این خودرو تعبیه شده اند. البته با نگاهی به ظاهر آریسان موجود در این تست احتمالاً متوجه رینگ های آن نیز شده باشید، اما خوش بین نباشید، چراکه این رینگ ها توسط مالک خودرو به آن اضافه شده است و آریسان ۱۶۹۰۳ هیچ تغییری به جز افزوده شدن دی لایت و پوزیشن لایت نداشته است.
آریسان ۲ با پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به بازار عرضه می شود. این پیشرانه، که نسخه ارتقایافته XU7 است و با نام XU7 پلاس تولید می شود، قدرت ۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر تولید می کند و این گشتاور در حالت CNG به ۱۳۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور تقلیل می یابد. آریسان ۲ استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دریافت کرده است. پیشرانه آریسان ۲ شبیه پیشرانه پژو پارس سال جدید است. همچنین با تغییر سرسیلندر، ورودی و خروجی هوا، نوع پاشش سوخت و… بازدهی پیشرانه بالا رفته و تا حدی استهلاک کاهش پیدا کرده است. البته که همچنان تولید پیکاپ شهری با چنین توان خروجی و فناوری ۸ سوپاپ، هیچ افتخاری را نمی تواند نصیب تولیدکننده کند.
باک بنزین آریسان ۲، به گفته کارخانه سازنده، ۴۰ لیتر حجم دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن در حالت ایده آل ۸.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. مخزن CNG این خودرو هم ۷۵ لیتری یکپارچه است، که در زیر محفظه بار و پشت فضای کابین سرنشینان نصب شده است. در حالت ایده آل استفاده از گاز طبیعی، آریسان ۲ حدود ۹.۳ لیتر گاز طبیعی را در هر صد کیلومتر استفاده می کند.
در آریسان جدید از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می شود و توان را به چرخ های جلو می رساند. این در حالی است که آریسان قبلی، وانتی دیفرانسیل عقب به حساب می آمد.
می توان گفت سازه و پلتفرم آریسان ۲ تا حد زیادی متفاوت از نسخه قبلی است. قوای محرکه، سیستم تعلیق، جلو بندی، اتصال اجزای سازه، سیستم انتقال قدرت، تقسیم وزن و بار، فضای بار و… از جمله مواردی است که در آریسان ۲ اصلاح شده است. همچنین به واسطه انتقال زاپاس به زیر بخش بار، تا حدی فضای کاربردی در کابین آریسان ۲ بهتر از نسخه اولیه است. در بخش بار هم شاهد هستیم که به دلیل تغییر موقعیت مخزن CNG و تغییر در ساختار محور عقب، فضای بار این پیکاپ کاربردی تر از نسخه قبلی شده است.
در بخش امکانات ایمنی و رفاهی، آریسان ۲ به مواردی از قبیل دو کیسه هوا، ترمز دیسکی و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS و EBD، شیشه های برقی، سیستم پخش بلوتوث، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، دی لایت، پوزیشن لایت و… مجهز است.
۱- اصلاح ساختار سازه و ظرفیت تاب آوری بیش تر
۲- توان حرکتی بیش تر
۳- مصرف سوخت کم تر
۴- قابلیت پیمایش مسیر بیش تر با یک بار سوختگیری
۵- ظرفیت بار مناسب در جایگاه یک پیکاپ شهری
۶- شیبنوردی بهتر نسبت به گذشته
۷- فضای کابین بهتر از گذشته
۸- تجهیز به اقلامی همچون چراغ روز
۱- ظرفیت دنده ۲ نه چندان مناسب
۲- حرکت های عرضی به نسبت زیاد
۳- کم فرمانی در حالت ظرفیت بار کامل
۴- نفوذ صدای پیشرانه به کابین
۵- کیفیت نه چندان مناسب متریال داشبورد
۶- فناوری نه چندان بهروز قوای محرکه
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
اطلاعیه مدیران خودرو ویژه مشتریان سامانه یکپارچه
تاریخ باز شدن سامانه ثبت نام یکپارچه خودرو
افشای اطلاعات جدید در پرونده خودروهای مجلس
جک S5 جدید رونمایی شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات