آن گونه که شنیده می شود، وزارت امور خارجه با ارسال نامه ای به شورای عالی امنیت ملی، درخواست می کند که واردات خودروهای کره ای را ممنوع کند. شورای عالی امنیت ملی نیز برای بررسی این نامه را به وزارت صمت ارجاع می دهد، اما وزارت صمت نیازی به بررسی ندیده و به سرعت دستور عدم ثبت سفارش را صادر می کند. در عین حال، عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده است، مشکلی نخواهد داشت.
البته گویا قرار است، با افزایش تعرفه و سقف ارزشی در قوانین واردات هم تغییرات دیگری به وجود آید.
پس از ۵ سال ممنوعیت از آبان ماه امسال و پس از چند اصلاح، سرانجام واردات خودرو وارد فاز اجرایی شد. متقاضیان واجد شرایط مشخص و روند درخواست ثبت سفارش نیز شروع شد.
طبق آیین نامه جدید واردات، تعرفه واردات تغییر نکرد. ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و انگیسی هم به قوت خود باقی ماند، ضمن این که، برخی اقدامات فرانسوی ها باعث شد آن ها هم فرصت برای ورود به ایران پیدا نکنند.
کشورهایی مانند چین، کره، آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز به عنوان مبادی واردات اعلام شدند. پس از طی فرآیندهای درخواست و ثبت سفارش، اولین خودروهایی که به کشور وارد شدند، محصولاتی از کیا و هیوندای بودند. هر چند هنوز تحویل آن ها آغاز نشده است، اما محصولات کره ای پیشتاز واردات در دور جدید بودند. البته طبق روال سال های اخیر، محصولات وارداتی چینی پیش از همه به خیابان ها خواهند آمد.
با این حال به نظر می رسد پس از استیضاح وزیر صمت، صنعت و بازار خودرو قرار است سمت و سوی جدید پیدا کند. از یک سو، شورای رقابت با انتشار فهرست جدید قیمت های مونتاژی، خودروسازان را با بهت و ترس همراه کرده و از سوی دیگر، تغییر قوانین واردات، آینده بازار خودرو را با هاله ای از ابهام روبهرو کرده است.
هر چند در ظاهر، شانس ورود خودروهای بهروز آلمانی، که تنها دارندگان شرایط غیر آسیایی به شمار می آیند، بسیار بیش تر شده است، اما در عین حال، افزایش تعرفه ها، به طور طبیعی قیمت تمام شده را بسیار فراتر از قیمت های جهانی قرار خواهد داد.
این مسئله اما از جهات گوناگون قابل بررسی است؛ یعنی این مسئله درست در زمانی مطرح شد که روز پیش از آن سخنگوی شورای رقابت، ضمن تأکید بر مخالفت واردات خودروهای کارکرده، واردات خودروهای صفر را یکی از اصلی ترین راه های رقابت در بازار اعلام کرد. دراین شرایط اما نحوه قیمت گذاری محصولات مونتاژی که با کاهش قیمت مقطعی در بازار همراه شد، آینده تولید این محصولات را نیز با ابهام مواجه کرده است.
ممنوعیت واردات خودروهای کره ای در عمل باعث متوقف شدن فعالیت نمایندگان کیا، هیوندا و سانگ یانگ خواهد شد، یعنی حیطه فعالیت آن ها به اندازه محصولاتی خواهد بود که تاکنون ثبت سفارش کرده اند، اما در مقابل، با توجه به قابل پیش بینی بودن افزایش قیمت های بازار، به طور طبیعی بازار خودروی کشور بیش از پیش در اختیار خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
اطلاعیه مدیران خودرو ویژه مشتریان سامانه یکپارچه
تاریخ باز شدن سامانه ثبت نام یکپارچه خودرو
افشای اطلاعات جدید در پرونده خودروهای مجلس
جک S5 جدید رونمایی شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات