در نتیجه سیستمهای ایمنی خودروها پیشرفتهای زیادی کردند. مهندسان و طراحان مشغول در صنعت خودروسازی تمام خلاقیت و ابتکار خود را برای ارائه ایدههای ایمنتر به کار گرفتند تا رانندگی بیخطرتری را با خودروهای خود به راننده و سرنشینان نوید دهند. یکی از این پیشرفتها ایربگ یا کیسه هوا است که ایمنی سرنشینان را تا حد بسیار زیادی تامین میکند.
تا جایی که امروزه وجود کیسه هوا در خودروها به منظور کسب استانداردهای ایمنی الزامی است. کیسههای هوا اکنون متنوعتر از قبل هستند و خودروسازان برای کسب امتیاز بهتر محصولاتشان در بخش ایمنی همواره سعی در بهینهسازی آنها دارند. اما استفاده از این سیستم نیاز به دانستن برخی بایدها و نبایدها توسط مالکان خودرو و رانندگان دارد. برای دانستن این بایدها و نبایدها بررسی دقیق این سیستم خالی از لطف نخواهد بود.
کیسه هوا یا ایربگ، بالشتی اضطراری است که هنگام تصادف پر از باد شده و مانند محافظ بین سرنشین و خودرو قرار میگیرد. کیسههای هوا بعد از کمربندهای ایمنی، دومین وسیلهای بودند که جهت ارتقای ایمنی خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. سالها زمان برد تا استانداردهای جهانی و کارشناسان در نقش مثبت کمربند ایمنی برای حفظ سرنشینان از آسیبهای بیشتر به تفاهم برسند و استفاده از آن را برای سرنشینان و راننده تبدیل به قانون کنند. پس از آن نوبت به کیسههای هوا رسید. تا سالها پس از اختراع این سیستم و نصب آن بر روی خودروها، کارشناسان در نقش مثبت صد در صدیشان در تامین ایمنی راننده و سرنشینان تردید داشتند. اما در سال ۱۹۹۸ سازمان ایمنی جادهای آمریکا استفاده از کیسه هوا را برای راننده و سرنشین جلو در تمام خودروها الزامی کرد. براساس آمار جهانی استفاده از ایربگ در خودروها میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا ۶۳ درصد کاهش میدهد.
معمولا هنگام تصادفات جادهای، چه زمان برخورد دو خودرو و چه مواقع برخورد با مانع، خودرو به سرعت و تقریبا آنی متوقف میشود. اما سرنشینان که تحت تاثیر نیروی ضربه وارده از برخورد به خودرو قرار میگیرند، به جلو پرتاب میشوند. درصورت استفاده کمربند ایمنی توسط آنها، احتمال آسیب تقریبا به پیشانی، چانه و گردنشان محدود میشود. این آسیب معمولا ناشی از برخورد سرنشین با جلو داشبورد و راننده با فرمان است. در این مواقع، کیسه هوا کارایی خود را به رخ میکشد و باز شدن به موقع، شدت ضربه را متوجه بخشهای بدن که مقاومت بیشتری دارند میکند و فشار وارده بر گردن و پیشانی را که از حساسیت بیشتری برخوردارند کاهش میدهد. البته این تنها، کارایی سادهترین نوع ایربگها که برای راننده و سرنشین جلویی تعبیه میشود است. ایربگهای متنوعی که امروزه در برخی خودروهای مجهزتر و بهروزتر وجود دارد، تنش، فشار و در واقع نیروی ناشی از تصادفهای دیگر را نیز تا حد زیادی دفع کرده و مانع از آسیب شدید سرنشین و راننده میشوند. مانند تصادفاتی که در آنها ضربه به کنارههای خودرو وارد میشود.
بنابراین ایربگها در انواع تصادفات به عنوان حفاظی امن بین سرنشین و راننده و قطعات سخت خودرو مانند شیشهها، فرمان، داشبورد و غیره قرار میگیرند و در عین حال حرکات غیر ارادی و خارج از کنترل بدن آنها را که ناشی از ضربه تصادف است کاهش داده و محدود میکند.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات