سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI با استفاده از سنسورهای به کاررفته در چرخ و گیربکس و همچنین با دانستن دور موتور و میزان مصرف سوخت لحظه ای تشخیص می دهد در چه زمانی تعویض دنده نیاز است. در صورت رسیدن زمان تعویض دنده، این سیستم نماد مثبت یا منفی و یا جهت بالا و پایین را به صورت رنگی در کلاستر (Cluster) یا پشت آمپر خودرو به راننده نشان می دهد و راننده متناسب با آن دنده را عوض می کند. البته در برخی از این سیستم ها علاوه بر هشداری که در کلاستر نمایش داده می شود، هشدار صوتی هم به راننده داده می شود.
در صورت عوض نکردن به موقع دنده در زمان مناسب ممکن است دور موتور بیش از اندازه افزایش یا کاهش یابد که در صورت افزایش بیش از اندازه دور موتور، مصرف سوخت افزایش می یابد و برای جلوگیری از این افزایش نیاز است دنده سبک تر شود. از سویی دیگر، در صورت کاهش بیش از اندازه دور موتور در یک دنده مشخص، موتور دیگر نمی تواند توان مورد نیاز خودرو را تولید کند و به همین دلیل نیاز است از دنده سنگین تر استفاده شود تا خودرو بتواند در شرایط ایده آل تری کار کند. در این حالت که دور موتور در یک دنده مشخص بیش از اندازه پایین است، خودرو به اصطلاح دارای دنده مرده (Dead Gear) است. این حالت اصلاً برای خودرو مطلوب نیست، چرا که در عین کاهش مصرف سوخت در اثر کاهش دور می تواند باعث استهلاک موتور شود.
بنابراین در سرعت های مختلف و در شرایط مختلف، باید از دنده های مختلف استفاده کرد تا دور موتور در محدوده قابل قبولی قرار گیرد تا نه به مصرف سوخت اضافه شود و نه به استهلاک موتور.
به طور کلی، در خودروهای اتوماتیک تعویض دنده به گونه ای صورت می گیرد که خودرو کم ترین مصرف سوخت را داشته باشد و کامپیوتر خودرو همیشه سعی دارد تا دنده ای را درگیر کند که دور موتور در بازه ایده آل قرار گیرد، البته در حالت اسپرت برنامه گیربکس تغییر می کند و در دورهای بالاتری دنده را عوض می کند تا شتابگیری خودرو بهتر و در زمان بیش تری صورت گیرد.
اما در صورت قرارگیری دسته دنده در حالت دستی (Manual)، دیگر اختیار تعویض دنده در دست راننده است و به همین دلیل در برخی از خودروهای اتوماتیک نیز می بینیم که از سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI استفاده می شود. در کلاستر این خودروها در کنار عددی که نشان دهنده شماره دنده است یک علامت مثبت و منفی قرار می گیرد و در زمان مناسب راننده را آگاه می کند که دنده را از طریق دسته دنده یا دنده پشت فرمان زیاد و یا کم کند.
با قرارگیری دور موتور در محدوده های مناسب که در اثر تعویض به موقع دنده صورت می گیرد، مصرف سوخت کاهش می یابد و به دنبال آن آلاینده هایی مانند CO2 کم تر وارد محیط می شوند.
در صورت توجه به هشدار سیستم GSI که در صورت کاهش بیش از اندازه دور موتور نمایش داده می شود، می توانید با کاهش دنده از ورود به دنده مرده جلوگیری کنید. از مضرات دنده مرده افزایش استهلاک است که از آن هم جلوگیری می شود.
در بیش تر خودروهایی که دارای این سیستم اند، هشدار در کلاستر نمایش داده می شود، اما در برخی از خودروها که به هدآپ (HUD) مجهزند، هشدار سیستم در هدآپ نیز نمایش داده می شود تا راننده بهتر آگاه شود.
از این سیستم برای اولین بار در شاهین استفاده شد و بعداً در تارا دنده ای نیز شاهد به کارگیری این سیستم بودیم. علت به کارگیری این سیستم در خودروهای داخلی این است که GSI یا سیستم راهنمای تعویض دنده به یک استاندارد آلایندگی تبدیل شده است و باید از آن در برخی از خودروها دنده ای جدید استفاده شود.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران ( 2 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات