وشهای مورد استفاده خودروسازان برای افزایش بازدهی موتورها متفاوت است. یکی از این روشها استفاده از توربوشارژ است. توربوشارژ در کنار تمام مزایا، معایبی هم دارد. یکی از این معایب، لگ یا تاخیر توربو است.
میخواهیم بررسی کنیم تا ببینیم لگ توربو چیست.
روزبهروز بر محبوبیت موتورهای توربوشارژ افزوده میشود. زیرا بسیاری از خودروسازان میدانند که از این طریق میتوانند از موتورهای کوچکتر، قدرت بیشتری دریافت کرده و مصرف سوخت را کاهش دهند. کوچکتر شدن موتور، هم باعث کاهش هزینهها میشود و هم وزن خودرو را کاهش میدهد که درنهایت باعث بهبود عملکرد میشود.
در موتورهای توربوشارژ، گازهای خروجی از موتور، باعث چرخش توربین توربوشارژ میشود که این توربین، توسط یک شفت فولادی، توربین دیگری را میچرخاند که این توربین، هوای فشرده شده را بهسمت موتور خودرو هدایت میکند. ورود هوای بیشتر، باعث انفجار بهتر در محفظه موتور و درنهایت تولید قدرت بیشتری میگردد. این بدانمعنی است که از یک موتور کوچک، میتوان قدرت مشابه یک موتور بزرگتر را دریافت کرد.
درموتورهای تنفس طبیعی، بعد از فشردن پدال گاز، قدرت و گشتاور مورد نیاز، تقریبا بلافاصله در اختیار راننده قرار میگیرد. اما در موتورهای توربوشارژ، یک تاخیر زمانی برای تولید هوای فشرده جهت ارسال به موتور خودرو، وجود دارد که همان لگ توربو است. بهعبارتی، توربو وقتی وارد عمل میشود زمانی منتظر میمانید که وسیلهنقلیه شما قدرتی که میخواهید تولید کند. این همان تاخیر توربو است. این تاخیر، در برخی از موارد میتواند کمی آزاردهنده باشد اما بهمحض عملکرد نهایی توربو، خودرو بهطور ناگهانی سرعت میگیرد و حتی احساس بهجلو پرتاب شدن را حس خواهید کرد. اگرچه ساخت یک موتور توربو که بتواند فورا تقویت شود خوب است اما اینکار، چندان ساده نیست. زیرا توربو برای عملکرد خود، نیاز به محدوده خاصی از دور موتور دارد.
درحال حاضر، راهی برای از بین بردن تاخیر توربو وجود ندارد اما میتوان آنرا، تا حد ممکن کاهش داد. مثلا یکی از راه حلها این است که نسبت تراکم را افزایش داد اما اینکار باعث فشار زیادی به موتور میشود که درنهایت، استهلاک آنٰرا بسیار افزایش دهد. یکی از روشهایی که مالکان خودروهای توربو شارژ انجام میدهند، استفاده از اکسید نیتروژن است که باعث میشود حداکثر بازده توربو بلافاصله، در اختیار راننده قرار گیرد. اما باید به استاندارد بودن نسبت سوخت/هوا و اکسیژن اضافه شده، اطمینان حاصل کرد زیرا در غیر اینصورت، باعث صدمه به موتور میشود.
توربوشارژها در انواع موتورها میتوانند به میزان زیادی مفید باشند. اما در کنار تمام مزایای خود، معایبی هم دارند و همانطور که اشاره شد یکی از آنها لگ توربو است. تقریبا میتوان گفت درحال حاضر، راهحل نهایی برای از بین بردن این تاخیر، وجود ندارد اما میتوان میزان آنرا کاهش داد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات