خلاصه عملکرد سیستم خنک کاری موتورهای آب خنک به این صورت است که مخلوط آب و ضد یخ (Anti-Freeze Or Coolant) تا رسیدن موتور به دمای عملکردی خود درون آن باقی می ماند و پس از این که موتور به اندازه کافی گرم شد (به دمای عملکردی خود رسید) ترموستات مسیر عبور محلول را به رادیاتور باز می کند. پس از کاهش دمای مخلوط آب و ضد یخ در رادیاتور، دوباره این مخلوط توسط واتر پمپ (Water Pump) وارد موتور می شود و این مسیر تکرار می شود.
رادیاتور خودرو قطعه ای از مجموعه قطعات سیستم خنک کاری موتور است که از پره های (Fin) زیادی تشکیل شده است و علاوه بر پره ها، برای عبور محلول خنک کننده موتور، لوله هایی نیز درون آن قرار دارد تا محلول با عبور از آن ها و همچنین تبادل حرارتی با پره ها خنک شده و برای کاربرد مجدد، دوباره وارد مجراهای موتور شود. بنابراین به طور کلی، رادیاتور خودروها از تعداد زیادی پره و همچنین چند لوله یا مسیر عبور محلول تشکیل شده است که در صورت عبور محلول گرم از آن لوله ها و رخ دادن تبادل حرارتی با هوا توسط پره ها از دمای محلول کاسته می شود.
محل قرارگیری رادیاتور در زیر کاپوت خودرو و نزدیک جلو پنجره است. به این علت رادیاتور را در جلوی خودرو نصب می کنند تا هم بتواند از هوای خنک واردشده به موتور برای خنک کاری محلول آب و ضد یخ استفاده کند و هم این که فضای کافی برای نصب فن وجود داشته باشد.
بزرگ ترین بخش تشکیل دهنده رادیاتورها هسته است. این بخش فلزی است و از تعداد زیادی پره افقی تشکیل می شود. علاوه بر تعداد زیادی از پره های افقی، چند مجرا نیز وجود دارد که آب گرم از بالای رادیاتور وارد آن مجراها می شود و پس از انجام خنک کاری بر روی آن ها به پایین رادیاتور می رسد.
یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده رادیاتورها درپوش آن است که البته در برخی از رادیاتورها وجود ندارد، زیرا منبع انبساط برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶، خود دارای درپوشی هستند که کار درِ رادیاتور را انجام می دهد و دیگر نیاز به تعبیه درِ رادیاتور نیست.
در ورودی یک لوله قرار دارد که به موتور متصل است و مخلوط آب و ضد یخ گرم به آن وارد می شود. پس از انجام خنک کاری بر روی آن، مخلوط خنک شده از لوله و خروجیای که در زیر رادیاتور قرار دارد دوباره وارد موتور می شود.
یکی از نشانه های خرابی این است که وقتی خودروی شما پارک است، متناسب با میزان نشتی، مقداری از مخلوط آب و ضد یخ بر روی زمین ریخته باشد. البته این اتفاق در زمان حرکت خودرو نیز ممکن است بیافتد و شما می توانید از طریق کاهش سطح منبع انبساط متوجه شوید که بخشی از سیستم خنک کاری نشتی دارد.
تغییر رنگ مخلوط خنک کننده نشان دهنده این است که رادیاتور از درون خورده شده است. در صورت خوردگی رادیاتور، رنگ مخلوط خنک کننده نیز تغییر می کند (قهوه ای می شود، که نشان دهنده زنگ آهن است) و شما از این طریق می توانید متوجه شوید.
جوش آوردن های پی در پی نشان می دهد که این بخش از سیستم خنک کاری به خوبی نمی تواند تبادل حرارتی را انجام دهد و به همین دلیل خودرو در فواصل زمانی کم و به صورت پیاپی جوش می آورد.
همانند دیگر قطعات خودرو، این قطعه نیز به نگهداری نیاز دارد تا بتواند به عمر ایده آل خود برسد و هزینه کم تری را به صاحب خودرو تحمیل کند.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات