انواع فلزات و متریالی که در ساخت بدنه خودرو به کار میروند، عبارتاند از:
۱. فولاد
۲. آلومینیوم
۳. منیزیم
۴. آهن
۵. تیتانیوم
که در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کامل این فلزات بپردازیم.
فولاد بدون شک رایجترین و پراستفادهترین متریال مورداستفاده در خودروسازی است. تقریباً همه مدلها با استفاده از فولاد طراحی شده اند؛ چرا که این متریال ارزان و مستحکم است و از همه مهمتر به طور فراوان در دسترس بوده و کارکردن با آن آسان است. بهطورکلی شما میتوانید فولاد را در ترکیب قطعاتی همچون ترمز، موتور، اگزوز، چرخها، شاسی و سقف پیدا کنید. فولاد در گریدهای مختلف، با افزایش نسبت به سبک متناسب با هزینه ساخت قطعات و تولید متریال موجود، به کار میرود.
به همین دلیل است که خودروسازان اغلب بیش از یک نوع فولاد را در طول فرایند تولید به کار میگیرند؛ علاوه بر این در جاهایی که نیاز است تقویت شوند، فولاد بیشتری هم به کار میبرند. هنگام خرید خودرو دقت داشته باشید که بدنه خودروی مدنظر شما از چه فلزی ساخته شده است تا درمورد استحکام بدنه خودرو نیز اطلاعات کاملی داشته باشید.
یکی دیگر از فلزات رایج در صنعت خودروسازی، آلومینیوم است که بسیار قویتر و سبکتر از فولاد است. مهمتر این که آلومینیوم کاملاً در برابر زنگزدگی مقاوم است. اما این فلز نسبت به فولاد دو نقطهضعف دارد: اول این که آلومینیوم گرانتر است و دوم این که کارکردن با آن بسیار سختتر از کارکردن با فولاد است. به همین دلیل است که در خودروهای ارزان، استفاده از فلز آلومینیوم رایج نیست. دو کمپانی ساخت خودروهای لوکس آئودی و جگوار از آلومینیوم در ساخت خودروهایشان استفاده میکنند و طبیعتاً قیمت محصولاتشان نیز بالاتر است.
منیزیم در دهه ۱۹۷۰ بهعنوان یک متریال محبوب در ساخت خودرو جایگاه ویژهای پیدا کرده بود. اساساً کار با این فلز نسبت به آلومینیوم راحتتر بوده و نسبت به فلز فولاد که سبکتر است. علاوه بر این، منیزیم میتواند رابطه و اتصال خوبی بین فیبر کربن و فولاد ایجاد کند که در ساخت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.
آهن نیز یک متریال رایج و پراستفاده در ساخت اتومبیل است. بااینوجود، این فلز درگذشته، یعنی زمانی که یافتن مواد دیگر باکیفیت و قیمت بهتر دشوار بود، بسیار مورداستفاده قرار میگرفت و محبوبیت بالایی داشت. اما امروزه آهن در مدلهای جدید کمتر مورداستفاده قرار میگیرد، چرا که وزن بالایی دارد و کارکردن با آن بسیار دشوار است. همانطور که گفته شد، سنگینی وزن آن در دوام بخشیدن به قطعات مؤثر است و به همین دلیل است هنوز در برخی از قسمتهای موتور از آن استفاده میشود.
تیتانیوم اصولاً یک متریال بسیار عجیبوغریب است که وزن بسیار کم و استحکام بالایی دارد و در برابر خوردگیهای ناشی از آبوهوای کویری و نمکزار و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است؛ بنابراین اغلب در ساختار اگزوز خودروهای اسپرت مدلها ردهبالا به میزان بسیار اندکی به کار میرود. در مقایسه با فلزاتی با چگالی یکسان، تیتانیوم بالاترین میزان استحکام را دارد که آن را به گزینهای ایدهآل برای کاهش وزن کلی و ایجاد بخشهای سختتر در خودروهای لوکس مانند پورشه تبدیل میکند.
بدنه و ظاهر هر خودرو از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که عبارتاند از: بلبرینگ، کیتهای بدنه، پوسته بدنه، تریم بدنه، کاپوت یا درب موتور، جلوپنجره، بطری روغن ترمز، حفاظ بدنه، محافظ سپر، سپر، قطعات کابین، کابلها و سیمکشی، بطری مواد خنککننده، داشبورد، اجزای در، گلگیرها، چراغ مهشکن، شیشهها، پلاک و براکت، آینهها، فلاپهای گلی، پنلهای ربعی، سانروف، چرخها، موتور شیشهشور.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات