رانندگی در هر شرایط آب و هوایی مشکلات مخصوص به خود را دارد، از این رو، راه ها و روش هایی برای رفع آن مشکلات هست که راننده و سرنشینان می توانند مشکلات به وجودآمده را از بین ببرند. برای مثال، در روزهای گرم سال می توان با روشن کردن سیستم تهویه یا کولر خودرو از گرمای درون کابین کم کنیم و از محیط خنکی که به وجود می آید لذت ببریم.
روزهای سرد سال نیز مشکلاتی مانند سرمای درون کابین و همچنین بخار کردن شیشه خودرو را به همراه دارد. برای حل مشکل سرمای درون کابین می توان بخاری خودرو را، که از گرمای موتور استفاده می کند، روشن کرد و دمای کابین را افزایش داد. مشکل دیگر بخار کردن شیشه خودرو است، که در ادامه به علت به وجود آمدن آن و همچنین راه های برطرف کردن آن می پردازیم.
در روزهای سرد سال به علت پایین بودن دمای هوای بیرون خودرو ، شیشه های آن نیز سرد می شوند. از این رو، محیط مناسبی برای تغییر فاز آب از گاز به مایع یا میعان به وجود می آید. از طرفی، رطوبت درون کابین نیز به علت تنفس افراد حاضر و یا وجود نوشیدنی های گرم بالا می رود. در کنار این دو پارامتر، دمای هوای درون کابین نیز نسبت به شیشه ها بالاتر است و موجب می شود دمای رطوبت موجود نیز بالا باشد. تمام این سه پارامتر گفته شده موجب می شوند رطوبت گرم درون کابین به شیشه های سرد خودرو برخورد کنند و در اثر این اتفاق میعان روی شیشه های خودرو رخ دهد. در نتیجه رخ دادن میعان بر روی شیشه های خودرو، بخار بر روی آن ها تشکیل می شود و دید راننده در اثر آن کاهش می یابد.
به این ترتیب، علت بخار کردن شیشه خودرو مشخص شد، حال باید راه های برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم.
همان طور که پیش تر گفته شد، بخار کردن شیشه خودرو بر سه اساس، سرد بودن شیشه های خودرو، وجود رطوبت درون کابین و گرمای درون کابین، استوار است، از این رو، برای از بین بردن بخار شیشه ها باید یکی از سه پارامتر ذکرشده حذف شوند. در بین این سه دلیل می توان دو پارامتر سردی شیشه ها و رطوبت درون کابین را از بین برد، اما کاهش دمای درون کابین در روزهای سرد سال امر مطلوبی نیست و می تواند برای راننده و سرنشینان آزاردهنده باشد. بنابراین روش های کاهش دمای شیشه های خودرو و همچنین کاهش رطوبت درون کابین برای از بین بردن بخار روی شیشه ها در ادامه آمده است.
همان طور که می دانید، علت تشکیل بخار بر روی شیشه ها اختلاف دمای میان محیط و شیشه است، بنابراین در صورت از بین رفتن اختلاف دما و گرم شدن شیشه، دیگر دلیلی برای تشکیل بخار وجود ندارد. از این رو، المنت هایی بر روی شیشه عقب خودروها نصب می شود تا با فعال شدن خود، شیشه عقب را گرم کنند. با گرم شدن شیشه عقب، هم بخار تشکیل شده بر روی شیشه از بین می رود و هم اختلاف دمای شیشه با محیط کم می شود. به همین دلیل، روند تشکیل قطره های آب بر روی شیشه کُند خواهد شد.
در پشت آینه های کناریای که گرم کن دارند مسیرهایی از المنت وجود دارد که همه آن ها به یک سوکت ختم می شوند، سوکتی که در پشت شیشه آینه وجود دارد از طریق سیم وارد کابین می شود. برای فعال کردن گرم کن آینه های کناری شما می توانید با زدن دکمه گرم کن شیشه عقب، گرم کن آینه ها را نیز روشن کنید.
بخارگیر شیشه های جلو براساس سیستم تهویه خودرو کار می کند. در خودروهایی که دارای سیستم تهویه اتوماتیک هستند یک دکمه وجود دارد که با زدن آن، سیستم بخارگیر شیشه جلو فعال می شود. در صورت زدن این دکمه، تهویه خودرو به صورت اتوماتیک جهت پرتاب باد را به سمت شیشه جلو تنظیم می کند. از طرفی دیگر، کمپرسور کولر خودرو نیز فعال می شود تا با عملکرد خشک کننده (Drier) از رطوبت هوای درون کابین کاسته شود. با کاسته شدن از رطوبت درون کابین، میزان بخار آب داخل خودرو کاهش می یابد و به این صورت از تشکیل مجدد بخار جلوگیری می شود. در ادامه راننده با تنظیم کردن سیستم تهویه در دماهای بالا موجب می شود باد گرم به شیشه جلو برخورد کند و اختلاف دمایی برای تشکیل بخار وجود نداشته باشد.
در خودروهایی که سیستم تهویه اتوماتیک ندارند شما باید به صورت دستی، ابتدا دریچه خروجی هوای تهویه را به سمت شیشه جلو تنظیم کنید و سپس درجه گرمایی آن را بالا ببرید. در این شرایط برای تسریع بخارزدایی بهتر است پرتاب باد را زیاد کنید و دکمه A/C را بزنید تا با فعال شدن کمپرسور از رطوبت درون کابین کاسته شود.
در خودروهایی که کولر ندارند شما باید با پایین آوردن شیشه به مقدار کم و همچنین روشن کردن بخاری روند بخارزدایی شیشه ها را انجام دهید. با پایین آوردن شیشه ها دمای درون کابین افت می کند و به همین دلیل اختلاف دمایی بین درون و بیرون خودرو کاهش می یابد. به دنبال این اتفاق، روند تشکیل بخار روی شیشه ها کند می شود و بخار موجود نیز به مرور از بین می روند. تأثیر این کار در جلوگیری و رفع بخار کردن شیشه خودرو ضعیف است و به دارندگان خودروهایی که کولر دارند این کار پیشنهاد نمی شود، زیرا هم دمای درون کابین افت می کند و هم روند بخارزدایی کُند انجام می شود.
در صورت خرابی تمام بخش هایی مانند سیستم تهویه، بخاری ، شیشه بالابرها و… بهتر است بخار تشکیل شده بر روی شیشه ها را با دست یا پارچه پاک کنید تا دید بهتری داشته باشید. دقت کنید که این کار اصلاً اصولی نیست و فقط در صورت خرابی بخش های دیگر پیشنهاد می شود.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
دسته بندی مطالب
اخبار مزایده
اخبار خودرو
شرایط فروش و پیش فروش خودرو
راهنمای خرید خودرو
سرگرمی و دانستنیهای خودرو
آموزش مزایده
تحلیل بازار خودرو
مقایسه خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو
دانشنامه خودرو
جدیدترین مطالب
آیا تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟
قیمت X22 پرو دنده ای در بازار
طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل
افزایش قیمت بدون مجوز ایران خودرو و سایپا
قیمت اجاره خودرو در کیش
دور جدید فروش اقساطی محصولات کرمان موتور
آرشیو مطالب
مطالب مشابه
علت بوی بنزین داخل ماشین و رفع آن
زمان صحیح تعویض روغن موتور خودرو
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تنظیم فرمان چیست
رهنی شدن سند خودروها حذف شد
پربازدید ترین مطالب
نقد و بررسی خودرو فردا T5
آشنایی با گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک
شاهین با موتور TU5 ایران خودرو
قیمت سورن پلاس جدید با مالتی مدیا
فروش اقساطی کامیون کشنده امپاور
نتایج قرعه کشی خودرو لاماری
تبلیغات